Holdbeskrivelser

Vi skaber et rum – en pause og tid til dig i din hverdagen, som giver dig mulighed for at opøve din evne til, at mærke dig selv fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og hvor du bliver bevidst om egne grænser og kan reagere sundt herpå i hverdagen. Yoga og Meditation styrker dine ressourcer, din koncentration, opmærksomhed, kreativitet og dit mentale overskud. Træningen kan bidrage til, at forebygge sygdom, smerter i bevægeapparatet som ondt i ryggen, hovedpine og migræne. Yoga og meditation nedsætter stress i kroppen ved aktivt at hjælpe hormonsystemet i balance.

Du vil opleve, at du får fornyet energi, får en afslappende virkning i både krop og sind og bedst af alt finder du vejen hjem i dig selv. På vores hold er max 8-10 deltagere, så der er god plads og tid til den enkelte. Træningen foregår på måtter, og der bruges ind imellem træningsredskaber som fx bolde (pilates).

Vi har måtter mv, men har du dit eget udstyr som du er glad for at bruge må du gerne medbringe dette. Medbring evt også et lille håndklæde og gerne noget at drikke.

Hver session er 75 min og afsluttes altid med en savasana. (Der vil kunne forekomme ændringer af instruktør f.x. ved sygdom)

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga er en aktiv og dynamisk yogaform. I ashtanga udfører vi en serie af stillinger (asanas), hvor vi bevæger os i takt med vores åndedræt.

Bevægelserne og åndedrættet koblet sammen kan give en tilstand af flow, en inde balance og ro.  Udover at give ro i sindet, bidrager en regelmæssig ashtanga yoga praksis til styrke, smidighed og lethed i kroppen.


Yin Yoga

I dette yin yoga forløb anvender vi lange bløde stræk for, at nå kroppens bindevæv og derigennem løsne op for fysiske og mentale spændinger.

Hvert stræk holdes mellem 3-7 min, og der er derfor god tid til at give sig hen til en stilling og dens forløsende potentiale. De fleste stillinger udføres siddende eller liggende, og vi bruger gerne puder, tæpper mm til at støtte kroppen i de lange, dybe stræk. Mellem stillingerne kan der være langsomme nærværende bevægelser for at understøtte roen og blødheden. Vi afslutter hver klasse med en kort afspænding.

​Alle er velkommen, og ingen tidligere erfaring er nødvendig.

Tri Yoga

TriYoga er en blid, hensyntagende og særlig meditativ yogaform, hvor åndedræt, opmærksomhed og bevægelse er i fokus.

Øvelserne i Triyoga er langsomme dynamiske flows, der smidiggør, styrker og skaber bevidsthed i kroppen. Fokus er specielt på rygsøjlen, hvor der arbejdes med bølgende bevægelser og de små muskelgrupper i hele kroppen. Disse bevægelser styrker kroppens naturlige energiflow og evne til at helbrede sig selv.

TriYoga henvender sig til alle niveauer. Det der adskiller TriYogaen fra andre yogaformer er, at den arbejder på et detaljeret og særligt meditativt niveau.

TriYoga er inddelt i 7 niveauer, startende med Basics. På Ninas hold sørger hun for at alle kan være med på level 1, hvor flowene bliver længere og der introduceres flere asanas (stillinger) og kriyas (flows).

Hatha Yoga for begyndere

Dette Hatha yoga hold er for begyndere, eller dem, som kun har ganske lidt erfaring med yoga og gerne vil i gang med en regelmæssig yogapraksis.


Vi starter stille og roligt op med nogle af de helt basale yogastillinger/-øvelser, og der vil typisk være fokus på både stræk, styrke og balance i løbet af en klasse, så hele kroppen bruges eller udfordres. Undervejs i forløbet vil du stifte bekendtskab med nye øvelser men også vende tilbage til allerede "kendte" stillinger, så du kan opleve, at der er en udvikling i din yogapraksis.


Desuden vil vi på hver klasse arbejde med åndedræt og kropsopmærksomhed. Klassen afsluttes med en kort afspænding.


Alle er velkommen, og ingen tidligere erfaring er nødvendig.

Hatha Yoga for alle

En yoga klasse hvor alle kan deltage uanset niveau.

Timen er bygget op omkring klassiske yoga stillinger, hvor tilgangen er let med mulighed for at udfordre dig selv. Langsomt vil du opleve en positiv forandring både fysisk og mentalt.

Der er både mulighed for sved på panden, gode dybe stræk med fokus på vejrtrækningen og at mærke efter hvad der sker i kroppen.

Timen afsluttes altid med en savasana.

Alle, både mænd og kvinder er velkommen.

Hensynstagende

Hensynstagende Yoga

Hensyn er i fokus. Holdet er for dig, der har udfordringer med ryggen, knæet, nakken eller andet. Det kan være efter skade, operation, gigt, sygdomsforløb eller lignende.

Din instruktør tager hensyn og graduerer øvelserne til dig.

Øvelserne foregår mest siddende eller liggende og vi bruger ekstra yoga udstyr til hjælp i øvelserne.

Yoga hjælper dig til at opbygge styrke og smidighed igen. Samtidig har yoga en positiv indflydelse på dit immunsystem og din balance både fysisk og mentalt.

Holdet er for alle uanset alder eller kendskab til yoga.

Flow Yoga

Flow Yoga er en dynamisk yogaform, der kombinere de klassiske yogastillinger fra Hatha Yoga, med et flow kendt fra Vinyasa Yoga, hvor bevægelserne kædes sammen med hinanden. Flowen udføres i takt med åndedrættet, hvor åndedrættet og stillingerne smelter sammen til en.

Øvelserne i Flow Yoga består ofte af solhilsner, styrkende sekvenser, åndedrætsøvelser og meditation. Yogastillingerne udføres i kortere eller længere sekvenser, hvor overgangen fra én stilling til en anden er lige så vigtig som dét er at være i en stilling. Det vedvarende fokus på bevægelse og åndedræt kan frembringe en tilstand af meditation i bevægelsen.

Sekvenserne under en flowtime er bygget op på hinanden, hvor timen oftest starter med langsomme siddende stillinger, her fra bevæger man sig op til stående og balancerne stillinger og slutter af med liggende afslapning og meditation i savasana. Yoga formen styrker og smidiggør musklerne, samt øge balancen og skaber bevidsthed i kroppen.

Flow Yoga henvender sig til alle niveauer.

Pilates

Pilates er en træningsform, der styrker kernemuskulaturen med fokus på bækken, mave, ryg, lænd, hofter og skuldre. Øvelserne afspænder samtidig musklerne, så du bliver både stærk og smidig. Der arbejdes med både de synlige og de usynlige, dybe muskler, som du måske ikke engang vidste, du havde.

En stærk kernemuskulatur bidrager til en bedre kropsholdning, så du kan bevæge dig bedre og mere hensigtsmæssigt i din hverdag.

Åndedrættet bruges aktivt i øvelserne for at øge deres effektivitet. At trække vejret dybt og med kvalitet giver øget energi.

Du lærer de grundlæggende pilates principper, positioner og øvelser. Pilates er en yderst effektiv og alligevel skånsom træningsform, hvor alle kan være med uanset alder, køn og kroppens tilstand. Øvelserne tilpasses den enkelte, så du vil opleve en udvikling af kroppen, kropsbevidstheden og velvære over tid.

Mindful Meditation & Yoga

I mindful meditation & yoga har vi fokus på at træne og opøve større bevidsthed om åndedrættet, både i meditationerne og i yogaøvelserne. Vi lærer øvelser der virker restituerende, beroligende samt energigivende. Da vejrtrækning er i tæt relation til din krop og dine tanker har vi, ved bevidst at have opmærksomhed på vores vejrtrækning, mulighed for, at ændre og styrke den tilstand vores krop og sind er i. 

Selv om yoga øvelserne kan være meget langsomme og stillestående, vil der altid være en lille spænding eller bevægelse i musklerne og du kommer i kontakt med det der sker i din krop og i dit sind. 

Yoga styrker svage områder i din krop og du får spændinger til at slippe. 

Det er dog vigtig at nævne at gennem mindful yoga er det ikke indlæringen af krævende stillinger vi har fokus på, men oplevelsen af nærvær og flow med bevist opmærksomhed på bevægelserne sammen med åndedrættet.

Her genfinder kroppen og sindet sin naturlig balance i sit helt eget tempo. 

Kan anbefales under og efter stress perioder.

Mindfulness MBSR 8 ugers Kursus

MBSR kursus baseret på Jon Kabat-Zinn.

Du lærer gradvist om mindfulness og meditation. Ikke mindst lærer du en helt masse om dig selv. Hvordan din krop og sind er under konstant påvirkning af dine tanker og følelser.

Du får en forståelse for hvorfor tingene hænger sammen, hvordan dit nervesystem bliver påvirket og hvad du selv kan gøre for at opnå mere nærvær, ro og balance.

Redskaberne er meditation, yoga og åndedrætsøvelser. Samtidig bliver dette kursus understøttet af min viden om nervesystemet fra min master i Neuro kommunikation/ psykoterapien som ergo- og kropsterapeut.

Hold er typisk efterår og vinter. Min 7 deltagere.

læs mere

Breathe Workshop

Optimer dit åndedræt.

Når vi bevidst arbejder med vores vejrtrækning har vi mulighed for, at ændre og styrke den tilstand vores krop og sind er i.

Ved rent faktisk at kontrollere og være bevidst om dit åndedræt vil du få mere ilt rundt i kroppen, få mere energi til hver enkelt celle, have lettere ved at skille dig af med affaldstoffer samt at få mere ro i dit nervesystem.

Vi øver åndedrætsteknikker og du får en forståelse for hvorfor det virker på dit nervesystem.

Herved bliver du bedre til at takle en stresset hverdag med de krav og udfordringer der nu følger.